Κυριακή 22 Φεβρουαρίου 2009

Περί παιδείας..

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο διάλογος αποτελεί την πεμπτουσία της Δημοκρατίας. Ο διάλογος όμως πρέπει να καταλήγει σε ορισμένα σαφή συμπεράσματα, τα οποία στη συνέχεια να μεταβάλλονται σε πράξη. Τον τελευταίο όμως καιρό παρατηρούνται "κρούσματα διαλόγου" . Διάλογος για την παιδεία, διάλογος για τα ανθρακωρυχείας κτλ. Και αυτό με κάνει να αναρωτιέμαι μήπως τελικά είναι ένα συνήθες πρόσχημα όπως όλα αυτά τα χρόνια για να αποφευχθεί μια λύση. Από την μία έχουμε τον Υπουργό παιδείας να να προτείνει διάλογο σε tabula rasa, δηλαδή σε διάλογο με μηδενική βάση . Το θέμα όμως είναι ότι ο ίδιος δεν έχει λύσεις να προτείνει, καθιστώντας τον έναν απλό "παρατηρητή" των αντιπαραθέσεων ο οποίος αρέσκεται απλά στο να ακούει και να απορρίπτει .
Όπως αναφέρει και η Καθημερινή :
Έκπληξη προκάλεσε το γεγονός ότι το κύριο θέμα του διαλόγου που υποτίθεται ότι άρχισε, δεν αγκαλιάζει όλα τα προβλήματα της ανώτατης παιδείας, αλλά ανήγαγε σε θέμα άμεσης προτεραιότητας τον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ. Προβλήθηκε ο ισχυρισμός –και μάλιστα από αρμόδια χείλη– ότι αν απομακρυνθούν οι εισαγωγικές εξετάσεις από το Λύκειο, αυτό θα οδηγήσει σε αναμόρφωσή του, «δηλαδή την αναβάθμιση της παιδείας». Είναι τουλάχιστον αφελές να υποστηρίζεται ότι το μέτρο αυτό από μόνο του θα έχει αυτά τα αποτελέσματα. Η αναμόρφωση του Λυκείου –που ασφαλώς είναι απαραίτητη– προϋποθέτει πολλές άλλες προηγούμενες ενέργειες (αναμόρφωση των προγραμμάτων – αφαίρεση άχρηστων γνώσεων, νέα σχολικά βιβλία, συνεχείς μετεκπαιδεύσεις των εκπαιδευτικών, νέες μεθόδους διδασκαλίας κ.λπ.).
Όλοι μας γνωρίζουμε ότι τα πανεπιστήμια είναι ένα μεγάλο "μπάχαλο" . Κάθε χρονιά κάθε λογής εξωπανεπιστημιακά στοιχεία λαμβάνουν μέρος με αποτέλεσμα να καταστρέφονται εγκαταστάσεις εκατομμυρίων ευρώ . Και δυστυχώς οι πανεπιστημιακές αρχές καλυπτόμενς από το πανεπιστημιακό άσυλο όχι μόνο ανέχονται, αλλά και υποθάλπτουν αυτές τις πράξεις . Κάθε πρύτανης φοβούμενος τον κοινωνικό στιγματισμό, αρνείται την άρση του ασύλου, δίνοντας χώρο σε αυτά τα επικίνδυνα εξωπανεπιστημιακά στοιχεία . Σε μια δημοκρατική χώρα κανένα άτομο ή ομάδα δεν έχει το δικαίωμα καταστροφής δημόσιας περιουσίας, πόσο μάλλον ενός πανεπιστημιακού χώρου. Ο θεσμός του ασύλου δεν έχει να κάνει με την ανοχή στην βία, αλλά έχει να κάνει με την ελεύθερη διάδοση ιδεών και ιδανικών . Όταν λοιπόν παρατηρείται μια δυσλειτουργία, η ανοχή είναι το τελευταίο πράγμα που θα έπρεπε να εφαρμοστεί .Και για να είμαι ξεκάθαρος θεώρω αν όχι χαζό,τότε σίγουρα ουτοπικό κάποιος νοήμων άνθρωπος ο οποίος παρατηρεί να παρατηρούνται βίαια φαινόμενα να συνεχίζει να υποστηρίζει το μότο ότι ''ποτέ δεν πρέπει να υπάρξει άρση ασύλου επειδή τότε θα υπάρξει η κατάχρηση του με αποτέλεσμα να αμβλυνθεί η ελεύθερη διακίνηση ιδεών'' . Όταν λοιπόν οι πρύτανεις δεν έχουν το θάρρος να αντιμετωπίσουν τέτοιες καταστάσεις, το καλύτερο το οποίο έχουν να κάνουν είναι να παραιτηθούν. Δεν είδα κανέναν μέχρι σήμερα να έχει την ευαισθησία να το πράξει.
Ολοι μας γνωρίουμε ότι είμαστε η μοναδική χώρα στον κόσμο, όπου τα χρόνια φοιτήσεως είναι απεριόριστα, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν οι αιώνιοι φοιτητές. Όπου οι φοιτητές διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην εκλογή των πρυτανικών αρχών, όπου το ΑΕΠ που κατανέμεται για την παιδεία είναι μόλις 3,3%, όπου κάθε φοιτητική εκλογή νοθεύεται,όπου δεν υπάρχει κανένα όργανο που να ελέγχει το όργανο των καθηγητών οι οποίοι το μόνο που τους νοιάζει είναι να διδάξουν τις προκαθορισμένες ώρες τους και να βολευτούν σε ενα μη περιφερειακό πανεπιστήμιο .
Είναι κοροιδία προς έμας τα παιδιά όταν δημιουργούνται σχολές οι οποίες δεν συμπίπτουν με τις ανάγκες που υπάρχουν στην τωρινή αγορά εργασίας και όταν υπάρχουν σχολές που δέχονται υπεράριθμους φοιτητές με αποτέλεσμα το πτυχίο τους να μην τους εξασφαλίζει τίποτα .Ποιο παράδειγμα να πρωτοπώ?Για την γεωπονική ή για τις οικονομικές σχολές ?
Καλές προτάσεις όπως του Ιωάννη Μ.Βαρβιτσιώτη οφείλουν να εξεταστούν :

1) Να απαγορευθεί κάθε μετεγγραφή φοιτητών και σπουδαστών από τα περιφερειακά τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα προς τα αντίστοιχα ιδρύματα Αθήνας και Θεσσαλονίκης.

2) Κανένα νέο πανεπιστήμιο να μην ιδρυθεί εφεξής.

3) Να μην ιδρυθεί επίσης κανένα νέο Τμήμα στα Πανεπιστήμια των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης. Εφόσον κριθεί αναγκαία η ίδρυση νέου Τμήματος, αυτό να ιδρύεται στα ήδη υφιστάμενα περιφερειακά πανεπιστήμια.

4) Η μετάθεση των καθηγητών από τα περιφερειακά προς τα κεντρικά πανεπιστήμια να επιτρέπεται μόνον μετά την πάροδο δεκαπενταετίας από την εκλογή τους.


Όπως και να έχει πρέπει επιτέλους να υπάρξει ισχυρή πολιτική βούληση και γόνιμος διάλογος . Δυστυχώς, στην «εικονική δημοκρατία» οι κυβερνήσεις δεν ασχολούνται τόσο με τη διαχείριση συλλογικών προβλημάτων, όσο με τη διαχείριση της εικόνας διαχείρισης των προβλημάτων.

Phrase of the day : The state of mind which enables a man to do work of this kind is akin to that of the religious worshiper or the lover; the daily effort comes from no deliberate intention or program, but straight from the heart.

P.S.1 μην δοκιμάσετε ποτέ κόκκινο κρασί στην Άθωνος γιατί θα σας βρει να σφαδάζετε από πόνο στο σπίτι για μέρες .

P.S.2

2 σχόλια:

  1. File exo polla na sou po pano sto thema.Kat arxas einai lathos o titlos afou les peri pedias den mporeis na grafeis mono gia ta provlimata pou exoun ta panepistimia.Afto giati kata tin apopsi mou an einai na allksei to olo sistima tis pedias prepei na arxisei apo tin protovathmia kai na arxisei na tous mathanei ton dialogo kai genika politismikes gnoseis kai oxi ta anousia mathimatika pou kanoun tora(oxi oti den einai xrisima vevea alla a aftin tin ilikia oxi toso oso alla pragmata).Pame tora gia to asilo pou anafereis.Tha sto po kathara: iparxoun poustides(omofilofiloi) kai apo tis dio meries.Kai apo tin meria ton (dithen) anarxikon alla kai apo tin meria ton (dithen) astinomikon.Me tin katargisei tou asilou pistevo pos tha pame apo to ena akro sto allo epeidi 10 einai oi malakes pou ta katastrefoun tora alla kai pali 10 tha einai malakes opou tha silamvanoun kai tin miga pou perase apo mprosta tous ekeini tin stigmi.Episis exei idi paretithei enas pritanis gia tous logous pou les.Itan o pritanis tou politexniou stin athina opou paratothike stis dio protes meres.Stis protaseis tora tou tipou pou anaferes exo pali kapoies diafonies gia tis metagrafes.Gia na stamatisoun oi metagrafes prepei prota na dimiourgithoun oi katalliles egkatastaseis gia na filoksenisoun ta atoma opou den mporoun na anteksoun to kostos tis "metanastefseis".Gia paradeigma stis serres pou eimai edo kai 15 xronia xtizonte foititikes esties.Gia esties akoume kathe xrono kai esties den vlepoume.Kathe xrono dinana se olous tous foitites ena stegastiko epidoma 90e/mona opou fetos to ekopsan kao afto.Oi metakiniseis me ta leforia kostizoun ktl.Ara kataligoume sto telefteo pou eipes kai sto simperasma, otan ependeiis sto mellon tis xoras sou, sta pedia sou to 3,3% tou AEP kai se oplika sistimata peipou to 10%(an oxi parapano) tote oti dialogous kai na kaneis tha einai sou vgenoun sto keno.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Giorgo den skopeva na miliso gia to thema ths paideias se kathe xoro(protovathmia,deuterovathmia ktl) alla sigkekrimena ston panepistimiako xoro.Ontos mia allagi gia na epelthei,prepei na ksekinisei apo ta themelia ths.Den milisa gia katargisi tou asilou fisika , alla gia kathara memonomeni arsi se periptoseis opou paratireitai kakourgima me fovo anthropoktonias,viopragia,vandalismos dimosias periousias .Oso gia ton pritani pou paraitithike tha enimerotho epi autou pou aneferes kai tha kano tis katalliles metatropes :). Alla eksakoloutho na mhn peithomai apo kanenan tous.Iparxoun polles anoixtes pliges sto panepistimiako status quo. Auto einai gnosto.Opote mias kai paratireitai pliris adrania, nomizo pos tha itan mia kali afetiria na iparksei apagorefsi metagrafwn(gia tis opoies kseroume poli kala pos pairnontai oi perissoteres..) kai na gineis akrivos auto pou anafereis. Na dothei emfasi sto kostos diamonis.Ap'oti ipotheto auto einai enas sindiasmos paragontwn. Ksekinaei me to ipourgeio paideias kai kataligei sto kathe panepistimio ths polis kai ston dimo. Apo opou kai na to deis to thema pantou mpazei :) .Kai ontos ponaei poli pou exoume pagosei sto 3,3 .
    Mallon einai i stigmi pou leme kales oi protaseis alla efarmoste tis kiolas!

    ΑπάντησηΔιαγραφή